Chris van Beem – over creatieve concepten en het delen van je sinaasappeltje
Hij is het creatief brein van ATZO projects. Regisseur van de carrousel van mensen, spullen en tijd. En het hart op de juiste plaats: ‘wees goed voor de mensen om je heen, dan zijn ze ook goed voor jou’.
Chris groeit op in Nunspeet, waar zijn moeder de zorgzame vrouw is die met thee op hem wacht en zijn vader een assurantiekantoor heeft. Chris is een sportieve jongen, haalt de zwarte band met judo en speelt badminton. De middelbareschooltijd kenmerkt zich door vooral veel lol maken, je zou hem met gemak de bengel van het schoolplein kunnen noemen.
Afspraak is afspraak
Hij begint aan de MEAO om de benodigde diploma’s te halen voor het opvolgen van zijn vader, maar hij weet al gauw – dit is het niet. Als de boodschap eerlijk opgebiecht is aan zijn vader, gaat hij in 1986 in militaire dienst. Als onderofficier is hij verantwoordelijk voor een groep van tien man en leert hier belangrijke waarden die hij altijd bij zich blijft dragen: je hebt respect voor mensen die ouder zijn en meer weten en afspraak is afspraak.
Na zestien maanden is hij niet meer dat broekie van daarvoor en klaar om aan het werk te gaan. Hij start zijn carrière in Amsterdam en het is even wennen aan de nieuwe mores van het leven in de Randstad. Zo kan hij de twee nette pakken die hij voor deze baan in Nunspeet koopt meteen weer omruilen. Daar loopt dus niemand mee in Amsterdam.
Als de accu leeg gaat
Na flink wat jaren ervaring verruilt hij deze job voor een sales functie in de automatisering bij een Amerikaans bedrijf. Chris geniet van deze nieuwe fase en vliegt regelmatig heen en weer naar Boston, staat drie jaar lang ‘aan’, totdat zijn vaatje met energie leeg begint te raken.
Hij belandt thuis met een ‘lege accu’ en werkt aan zijn herstel met mountainbiken, grasmaaien en goede therapie. Hij weet zijn gevoel weer terug te vinden – die knop stond totaal dicht gedraaid, overstemt door de ratio. Om dit nooit meer kwijt te raken, laat hij het Japanse teken van balans op zijn linkerschouder tatoeëren.
Einde aan het warmhoudplaatje
Voor zijn volgende werkgever, Maas International, verkoopt hij koffiemachines aan bedrijven. Na een tijdje in het standaard proces begint het echter te kriebelen bij Chris. Hij wil specials doen, zelf creëren van dat wat er nog niet is. Gefascineerd door het ouderwetse Bravilor warmhoudplaatje bij het tankstation, waar een pot koffie staat te pruttelen tot het echt niet meer te drinken is, vormt hij een beeld in zijn hoofd hoe dit anders moet kunnen.
Hij stort zich op het creëren van iets totaal nieuws voor tankstations in die tijd: nadat hij de juiste partijen om zich heen heeft verzameld, realiseert voor Texaco de allereerste koffiecorner met écht lekkere koffie van vers gemalen bonen. Ieder kopje is vers, het meubilair ziet er modern en uitnodigend uit en een lichtplan maakt het helemaal af. De warmhoudplaatjes verdwijnen vanaf die tijd langzaam uit het tijdsbeeld.
Blanco beginnen
‘Hier wil ik meer mee’ voelt hij in al zijn vezels. Het creëren van een concept. Een eerste opdracht als zelfstandig ondernemer dient zich aan: voor de telecombedrijf Phone House mag hij zeventien winkels volledig restylen met nieuwe wanden, vloeren, verlichting en meubilair. Iedere week wordt er een winkel opgeleverd. De eerste weken rijden ze nog met twee geleende aanhangers, maar al gauw wordt er opgeschaald in materiaal en volgen meerdere opdrachten in de detailhandel.
Als hij met de eigenaar van een grote bakkerij in een leeg pand staat, gaat zijn vuurtje echt branden. ‘Nu zit ik helemaal in mijn rol’ voelt hij. Er moet een bakkerij komen met horecagelegenheid, waar mensen gaan werken die een achterstand tot de arbeidsmarkt hebben. Blanco beginnen, maatwerk – geen betere voedingsbodem voor de creatieve ideeën van Chris. Hij neemt het ontwerp en de installatie van de totale inrichting voor zijn rekening, tot aan het vaasje bloemen op tafel.
Na zonneschijn komt regen
ATZO projects groeit, uiteindelijk werken er acht werknemers. Louter zonneschijn is het zeker niet, Chris moet in 2016 zijn zakelijk compagnon loslaten vanwege de problematische privé situatie waarin de man verkeert. Later neemt hij hem toch nog in dienst, iets waar hij nog steeds spijt van heeft, vertelt hij. Twee jaar en een aantal rechtszaken later kan dit boek eindelijk gesloten worden.
Na een korte adempauze met mooie opdrachten, zoals het bouwen van proefkeukens voor HelloFresh, dient het volgende obstakel zich aan: de wereld staat stil als corona zijn intrede doet. En met de wereld ook de opdrachten van ATZO.
Het wordt een financieel zware tijd, maar voor Chris staat één ding als een paal boven water: hij is verantwoordelijk voor het inkomen van ‘zijn’ mensen. Hij zorgt hij ervoor dat hij de salarissen blijft betalen en de klap is dan ook groot als ze na twee jaar ontslag nemen, precies op het moment dat de business weer aan begint te trekken. Hij schakelt zijn netwerk in, meteen staan er meerdere mensen voor hem klaar en kunnen alle projecten zonder vertraging doorgang vinden.
We gaan het met z’n tweeën doen
Chris heeft nu nog één collega en dat is Tommy. En omdat het eigenlijk ontzettend goed bevalt om te werken met zelfstandigen stelt hij Tommy voor om het voortaan met z’n tweeën te gaan doen. Chris heeft grote waardering voor Tommy: van origine scheepstimmerman en geëvolueerd tot alleskunner. Als team werken ze nu samen aan alle projecten van ATZO. Chris leidt de projecten, Tommy vertaalt de ideeën naar een ijzersterk ontwerp.
Chris van Beem. Ondernemer met een grote creativiteit, die graag zijn klanten volledig ontzorgd. Maar ook de man die ’s avonds een sinaasappeltje schilt voor River, zijn zwarte Labrador. Geniet van een etentje met de kinderen, wandelingen in het bos maakt en zich nooit langer dan een half uur verveelt. Een zakelijk ontwerp begint hij graag blanco, de man zelf is alles behalve blanco.