Franck Fielemon – over de kracht van het getal veertien

‘Nu is LinkedIn mijn dagboek.’ En hij klapt het boekje dicht. Dit dagboek ging mee met alle zakelijke reizen – naar Basel, naar Stockholm en weer terug naar Voorschoten. In Parijs bleef het ooit een jaar bij de gevonden voorwerpen van het hotel liggen. Korte zinnen, reisverslagjes, met wie gesproken en wat gedaan. In sneltreinvaart leest hij een bladzijde voor. Over het verjaardagsontbijt met zijn dochter en dat het cadeau niet helemaal in de smaak viel, tot het mooie Art Nouveau gebouw uit 1901 waar hij ’s avonds voor staat. In korte stukjes weet hij de vele reizen beeldend te beschrijven.

‘Misschien is het goed voor je, als je toch ergens anders gaat werken.’ zeggen Teun en Truus Fielemon in 1997. Ze wonen destijds boven hun eigen tabakszaak op het Bevrijdingsplein in Leiden, de box van Franck stond ìn de winkel en als kind mag hij zijn vader al helpen met de administratie: keurig legt hij de inkoopfacturen op datum. Nadat Franck gestopt is met zijn studie werkt hij weer een tijd in de winkel, maar begint zich dan wat teveel met de bedrijfsvoering te bemoeien. Hij ziet kansen, wil vernieuwen en verbouwen. Zijn ouders zijn meer behoudend en tevreden met hoe het nu gaat.

Hoogste tijd voor een nieuwe werkplek. Een week na het sollicitatiegesprek bij DHL mag hij starten als verkoper binnendienst. Franck vertelt tijdens de teammeeting op zijn eerste werkdag dat hij in een ‘convenience store’ heeft gewerkt. De hilariteit is groot als ze ontdekken dat het hier gewoon over sigaren gaat.

De cashlijst bellen, dat wordt een van zijn eerste taken. Eenmalige klanten de vraag stellen of ze vaker met DHL willen verzenden. Franck lijdt niet aan belangst en ziet een salesgesprek gewoon als een verrassingsei. ‘Soms valt het tegen, soms heb je een mooie verrassing. Soms maak ik een grapje wat niet goed ontvangen wordt, een andere keer loopt het als een trein.’ vertelt hij op nuchtere toon en voegt eraan toe ‘dat je je gewoon aan de structuur van het gesprek moet houden.’

‘Deze moet ik even nemen hoor.’ zegt hij tijdens het interview, als zijn telefoon gaat. ‘En nu zet ik hem op stil.’ Hij heeft inderdaad geen belangst.

Er volgt een lange DHL carrière en hij gaat allerlei cursussen en opleidingen volgen. Om de vraag ‘Welke studie heb jij gedaan?’ steeds te moeten beantwoorden met het verhaal dat hij die niet heeft afgemaakt – het maakt hem fanatiek, met een snufje bewijsdrang. Van NIMA A tot NIMA B tot… totdat hij het genoeg vindt.

Via verschillende leidinggevende rollen breekt ‘de gouden tijd’ aan, zoals hij het zelf noemt. Als manager van de nieuwe Telesalesafdeling beleeft hij met zijn team prachtige successen. Veertien maanden op rij zijn ze de wereldwijde nummer 1 van DHL. Alle KPI’s fluitend in het groen, zoals het aantal telefoontjes, het aantal offertes en het aantal actieve klanten. Veertien keer taart. Veertien keer groots delen en vieren, hij kijkt er met veel plezier en trots op terug.

Uiteindelijk komt er een punt achter de DHL tijd. Met een voor altijd rood-geel hart neemt hij afscheid en gaat hij vanaf 2017 zijn eigen omzetkansen creëren. Van de workshop Salesvaardigheden in het kerkzaaltje in Voorschoten ontwikkelt hij zijn concept door naar Social Selling en uiteindelijk LinkedIn for Business en omzetcoaching.

En laat het nu inmiddels precies veertien keer zijn dat hij de online ‘LinkedIn for Business’ challenge organiseert. Taart is er niet meer bij – likes, views en leads zijn de nieuwe traktaties. Voor hemzelf, maar zeker ook voor de actieve deelnemers aan deze challenges. Nauwgezet houdt hij de resultaten bij, DHL zou er trots op zijn.

Met beide benen in Omzetcoach.nl legt hij nog steeds mooie linkjes naar DHL, zo beginnen zijn klantnummers bijvoorbeeld allemaal met 4812 – een subtiele verwijzing naar de letters D, H en L. Dan mag je inderdaad spreken van een rood-geel hart.

Verder is de man hartstikke nuchter en vraagt je zonder omwegen hoe je je omzetdoel gaat halen deze maand. ‘Gaat niet meer lukken’ staat niet in zijn woordenboek en hij schudt zonder enige hapering een hele rij acties uit zijn mouw die bij gaan dragen aan het genereren van meer omzet. Ziet kansen waar je zelf nog niet aan gedacht had en altijd de handen uit de mouwen om praktisch in te regelen wat het hoofd bedenkt.

Franck Fielemon. Salesman in hart en nieren, met een enorme drive om jou verder te helpen in je ondernemerschap. Dat zijn ouders na veertig jaar keihard werken in de sigarenzaak net aan kunnen rondkomen van hun pensioen – daar wil hij andere ondernemers voor behoeden.