Roy Spierenburg – over ambitie, pragmatisme en smaaknotities

Of ik hem mag interviewen voor een persoonlijk portret. Dat is goed, en of hij dan de whisky mag klaarzetten?

Roy Spierenburg dus. Samen met Martijn Kulk aan het roer van GoedOpOrde.nl – een administratiekantoor met enorme groeiambitie als franchiseformule. Over vijf jaar wil hij veertig vestigingen verspreid over het land, er zijn er nu zes. Ambitieus? Ja! En dat is precies wat hem drijft.

Van het VWO in Alphen stoomt Roy direct door naar Nyenrode, Accountancy. Als enige van zijn vriendengroep slaat hij het studentenleven over en gaat duaal studeren: vier dagen werken naast de studie. Waarom? ‘Ik wil gewoon graag meteen in de praktijk brengen wat ik leer.’ In alle antwoorden sijpelt het pragmatisme van Roy door.

Op zijn eenentwintigste schrijft hij zich al in bij de Kamer van Koophandel – hij organiseert voetbalreizen naar het buitenland. De eerste bus vertrekt naar Gladbach in Duitsland en Roy regelt alles, van stadion tot sjaaltjes.

Of hij zelf ook voetballiefhebber is? Er verschijnt een lach op zijn gezicht. Het blijkt iets te zijn met Rotterdam, doorgegeven van opa naar vader, naar Roy. En graag nog een generatie door. Dat Martijn voor Ajax is, schijnt de relatie niet in de weg te staan trouwens.

Het kantoor in Alphen oogt ruim. Asblauwe wanden, grote planten, een tafeltennistafel, stilte werkplekken en een ruimte waar de muziek wèl aan mag. Het kantoor is compleet gestyled door eigen medewerkers die dit een leuk project vinden. Want zo denkt Roy: als onze mensen blij zijn, dan gaan ze mooie dingen voor het bedrijf doen.

Na ruim een uur praten gaat het eindelijk over die whisky. Een van zijn grote hobby’s, naast reizen en voetbal. Roy was negentien jaar en ome Kees vond dat het tijd was voor wat anders dan dat biertje. Ik stel me dan een ferme klap op de schouder voor, en Roy die doet alsof zijn eerste glas whisky best te pruimen is. Inmiddels neemt Roy niet zomaar een slok meer, hij ‘proeft met smaaknotities’. Hij is liefhebber geworden, kenner zelfs.

GoedOpOrde.nl is goed groeiende. Doordat ze zich bij hun klanten zo onderscheiden met de persoonlijke aanpak, strategisch advies en aandacht voor financiële planning (de jaarrekening is geen eindstation, maar juist het startpunt) bedienen ze inmiddels maar liefst vierhonderd klanten.

Roy vertelt dat hij sinds een paar maanden een Office Manager in dienst heeft. Ik check even of ik het goed begrijp: dus je bedoeld dat je de afgelopen acht jaar geen ondersteuning had? Roy knikt. Iedere envelop ging door zijn eigen handen. Hij omschrijft zichzelf als micromanager, èn is hier echt in aan het loslaten. Om te kunnen groeien.

Als ik vraag of hij in zijn rol als vader ook micromanager is, moet hij hard lachen. Totaal niet dus, hij geeft graag wat ruimte. Aan ruimte geen gebrek overigens, in de notariswoning (‘Mijn vrouw houdt van symmetrie’) die ze zelf hebben laten bouwen.

Inmiddels krijgt zijn team dus ook steeds meer ruimte. Er is perspectief voor collega’s die toe zijn aan meer verantwoordelijkheid, ze kennen nauwelijks verloop en de teamspirit is hoog. Trakteren met je verjaardag is verplicht en er worden sowieso slingers voor je opgehangen.

Een boekhouder in een notariswoning. Het leek me een geinige titel voor dit stuk, maar daar doe ik deze man enorm mee tekort. Ik leerde iemand kennen met visie, met ambitie. Iemand met oog voor de ander. Zeer ondernemend. Maak ik er een succesvolle ondernemer in een symmetrische notariswoning van.