Patrick Wolfslag – de Leidse ondernemer voor wie de klant nog écht koning is
Denk je aan een echte Leidse ondernemer, dan denk je al gauw aan dé Leidse ondernemer: Patrick Wolfslag. Hij is de derde generatie in familiebedrijf Wolfslag voor kantoorartikelen, -machines en -meubilair en vertegenwoordigt de waarden waar opa al voor stond. De vulpenkliniek van Leiden, zo stond Wolfslag lange tijd bekend. Vulpennen behoren inmiddels nagenoeg tot de historie, maar de uitstekende service en klantvriendelijkheid van Wolfslag zijn gebleven.
Opgroeien in en om de winkel
Het hangt bij oma al bovenaan de trap: een zilverkleurige poster, waar onder andere op staat: ‘De klant is altijd koning’. En dat is precies hoe Patrick werkt. Help de klant zoals je zelf ook geholpen wilt worden. Ontzorg en zet een stapje extra.
In 1965 wordt Patrick geboren en dat betekent opgroeien in en om de winkel. Na schooltijd is hij bij oma boven, of hij helpt in het magazijn als er bijvoorbeeld net een de baal van vijftig kilo elastiekjes geleverd is. Hij weegt plukjes van vijftig gram af en doet ze netjes in een doosje.
Rondje langs de industriegebieden
Iedere zaterdagochtend is er om 09.00 uur koffie met gebak van Boogaards, voordat de winkel open gaat. Het hazelnootgebakje maakt dat Patrick later wel banketbakker wil worden, maar hij kiest toch voor het vak van timmerman aan de LTS. Met het maken van een mooie gereedschapskist voltooit hij zijn opleiding en gaat werken bij bouwbedrijf DuPrie.
Hij werkt vervolgens nog drie jaar bij Verseveldt Kantoorartikelen in Zoetermeer en krijgt dan op een woensdagavond een telefoontje van zijn vader. ‘Patrick, heb je vanavond wat te doen?’ Samen rijden ze een rondje langs verschillende industriegebieden in Leiden en Patrick wordt gevraagd of hij niet de bedrijfsmatige tak van Wolfslag op wil gaan zetten.
Een klant neem je een probleem uit handen
Patrick waagt de sprong en opent in 1991 aan de Lammenschansweg een magazijn en showroom. In de beginfase hij is er nauwelijks voorraad en rijdt hij heel wat kilometers om overal kantoormeubilair op te halen, zodat hij toch kan leveren wat zijn klanten vragen. Precies dat typeert de ondernemer in hem: nee verkopen is geen optie.
Patrick neemt personeel aan, laat het aantal bedrijfsmatige klanten groeien en doet na dertig jaar nog steeds zaken met een aantal klanten van toen. De klant is hier nog altijd echt koning, zoals bij oma bovenaan de trap te lezen was. Is er een lamineerapparaat kapot? Voor Patrick is er geen discussie over wie dat kapot heeft gemaakt, het artikel wordt eerst omgeruild. Een klant neem je een probleem uit handen, zo redeneert hij. Als hij het vertelt, voelt het zo logisch. En toch zijn er niet veel ondernemers die dit hoge niveau van service bieden.
Terug in het oude pand
In 1999 stopt zijn vader met de winkel in de Breestraat en komt deze in andere handen. Via een niet geplande omweg keert na vijftien jaar de wel bekende winkel van Wolfslag toch weer terug in het oude pand in de Breestraat. Het credo van vader blijft: we verkopen geen nee en we hebben ook geen kleine lettertjes. Gewoon open en eerlijk zaken doen en denk mee met je klant. Patrick vindt het belangrijk om zijn relaties goed te onderhouden en rijdt regelmatig langs bij een klant. Even koffie drinken, sfeer proeven, bijpraten.
De menselijke maat
Als de deur van Wolfslag dicht is, dan staan er achter een andere deur wat hobbyprojecten zonder vervaldatum. Denk aan een Solex en een motor van zesentwintig jaar oud. Een Fiat Barchetta of een oude schrijfmachine van de kringloopwinkel. Projecten die er gewoon zijn en geduldig wachten tot Patrick tijd heeft. Want ja, die tijd – die gaat ook naar het gezin en de toenemende zorg voor beide ouders.
Patrick Wolfslag, een bekend gezicht in Leiden. Zowel onder ondernemers als onder klanten wordt hij graag gezien – een resultaat van al die jaren het beste voor de klant willen realiseren. Zonder concessies. Het maakt Wolfslag een unieke onderneming en je vindt hier dan ook precies waar we tegenwoordig weer massaal behoefte aan hebben: de menselijke maat.